Fraude
Via de mail lichtte ik de student in dat ik zou bellen. Ik keek niet uit naar het gesprek – het was corvee. Uit het plagiaatsysteem rolde dat de student had gefraudeerd.
Misschien moet ik eerst wat meer context scheppen. Onze opleiding bestaat uit een voltijd en een deeltijdvariant. Veruit de meeste studenten zijn fulltimers. Het lijkt erop dat de studie in deeltijd om ideologische redenen wordt aangeboden, want ieder leerjaar bestaat uit een klein klasje en dan kost elke kont op een stoel veel.
De parttimestudenten werken vaak al jaren in een van de werkgebieden waar wij voor opleiden en ons hbo-diploma biedt hun carrière- en groeimogelijkheden. Ze zijn meestal een stuk ouder dan de voltijders en hebben een rugzak vol levenservaring. Vooral het laatste maakt het lesgeven interessant, omdat het enerzijds verdieping biedt of juist contrarie, allebei slijpen ze geest, wat weer voor progressie zorgt.
Ik was daarom onaangenaam verrast door de fraudemelding.
Over fraude gesproken. Ik werk drie dagen voor de hogeschool en veel van mijn overige tijd schrijf ik, treed op en geef ik boeken uit. Verschillende vrienden vroegen of ik gebruik ging maken van de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo). Ik voldoe aan de eisen, maar mijn financiën als schrijver leiden niet echt onder de coronacrisis. Er zijn enkele optredens gecanceld en verder verdien ik weinig met mijn schrijven.
Trouwens, de naam van de regeling zal menig Noord-Afrikaan doen lachen, want toz/taz/tez betekent iets van ‘shit’.
Door de corona is het onderwijs verstoord. De crisis heeft gezorgd voor lessen op afstand en alternatieve toetsten. Eén van die toetsen was het schrijven van een beleidsstuk.
De student had nagenoeg nul taalfouten, terwijl de student vorig jaar bij een soortgelijk tentamen veel taalmissers maakte. Op inhoud gaf de plagiaatscanner, met de naam Urkund wat in het Zweeds record betekent, op verschillende plekken gelijkenissen met een ander beleidsstuk op studeersnel.nl, een soort scholieren.com.
Is het de eerste keer dat een leerling van mij bedrieglijk handelt? Nee, maar het is wel de eerste keer dat een student ouder dan ik die al in de praktijk werkt, sluw handelt. Eer het tentamen naar de examencommissie gaat, moet ik de student spreken en zeggen dat ik vermeende fraude heb geconstateerd.
Voor ik bel, lees ik verder in Pascals Gedachten: ‘De mens is engel noch beest, en het ongeluk wil dat wie voor engel wil spelen, het beest uithangt.’
De student neemt op. We wisselen kort wat ditjes en datjes uit over corona, waarna ik op formele toon vertel wat de plagiaatscanner constateerde. De student vertelt lang en ik uhm ongemakkelijk. Als de student is uitgepraat vertel ik weer wat de scanner waarnam. De student begrijpt dat het geen zin heeft. Daarna maak ik afspraken over het verdere verloop.
Na het gesprek lees ik verder in Pascal: ‘Wat mij het meest verbaast, is te zien dat niet iedereen van eigen zwakheid verbaasd staat.’
Asis Aynan