Wielwijk Flippas’s
Op een terras tegenover het treinstation St Jean in Bordeaux at ik een reusachtige salade nicoise. Ik dacht aan een kunstwerk dat mijn broer ooit maakte als artist in residence in Dordrecht. Hij bouwde een bos van (heksen)bezems, op hun kop.
Waarom die herinnering verscheen weet ik niet.
De associatie naar de rapgroep Wielwijk Flippa’s was snel gemaakt. De rappers woonden in de Dordtse vogelaarwijk de Wielwijk, de plek waar mijn broer in een gastatelier werkte.
De Wielwijk Flippa’s werkten mee aan een kunstwerk van een andere residerende kunstenaar – de rapgroep maakte er onderdeel van uit. Het werk was een stad, op poten, waar een grote speelgoedracebaan door heen liep. In de stad waren een aantal Bugs Bunny-gaten gemaakt.
Bij de opening van de expositie namen de rappers plaats in de gaten en deden tussen de flatgebouwen en racende auto’s hun muziekact.
De Wielwijk Flippa’s braken de boel af.
Twee rappers van Wielwijk Flippa’s had ik voor een tijdschrift gesproken dat de expositiereeks afsloot. Een van de rappers vertelde mij dat hij op zoek was naar geld in Wielwijk. Het was ergens, en hij moest het alleen nog maar vinden.
Als ik het mij goed herinner hebben de Meiden van Halal of de Meiden van Haram niet veel later de Wielwijk Flippa’s voor camera geïnterviewd. Volgens mij deden ze uitspraken die de maatschappij tegen de schenen trapte.
Weer thuis aangekomen lees ik het interview met de frontboy van de Wielwijk Flippa’s. ‘Wanneer hij met zijn muziekgroep bezig is, is hij geen Zakaria meer, maar Don Pipino.’ Het interview is ontwapend. Don Pipino stelde voor om een gastatelier voor rappers te maken. Aan het eind vroeg ik hem: Wielwijk for life?
‘Sowieso Wielwijk for life. Het is een leuke wijk met lekker veel allochtonen. In andere wijken zijn veel minder Marokkanen. Ik zou nergens anders willen wonen. Ook niet in Marokko. Daar zijn de huizen vies en de mensen anders. Nee, geef mij maar Wielwijk.’
De andere rapper is Mc Cannabis. Hij vond de racebaan waarin hij had gerapt helemaal niets, omdat het werk na de gastateliers werd gesloopt. “Het is toch zonde om iets te slopen als je er zo veel tijd in hebt gestoken. Als ik iets maak moet het voor altijd blijven bestaan. Zoals de muziek van Wielwijk Flippa’s.”
Heel even wilde ik de aflevering zoeken van de Meiden van Halal/ Haram, die destijds voor voor enige consternatie zorgde. Maar ik ging naar YouTube en zette de muziek van de Wielwijk Flippa’s op.
Asis Aynan